FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/02/2019

Är det till ens nackdel om man fyller 18 efter brottstillfället men innan förhöret?

Min dåvarande 17 åriga son är misstänkt för grov misshandel. Han var extremt full och minns inget själv. Alla inblandade var extremt påverkade av alkohol. Han var på förhör hos polisen dagen efter och sedan skulle de höra av sig. Efter 5 månader ringde jag och frågade vad som hände. De förklarade att läget var oförändrat och att de skulle skicka ut en kallelse till nytt förhör. Han frågar om sonen är 18 och jag förklarar att han är 17. Sedan hör vi inget tills dagen efter hans 18 års dag, då blir han kallad till förhör igen. När det gäller ungdomar under 18 ska ärendet påskyndas och ta 6 veckor. Varför väntade de exakt till dagen efter hans 18 års dag??? Detta är väl en nackdel för min son?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kan inte svara på varför polisen dröjde med sin kallelse, möjligen tog det lång tid för att de har en stor arbetsbörda och begränsade resurser. Jag kan förstå att det är jobbigt att inte få besked om utredningen inom en rimlig tid.

När det kommer till ett eventuellt straff anser jag inte att det är till nackdel för din son att förhöret dröjde tills efter det att han fyllt 18 år. Som du säkert är bekant med får man en lindrigare påföljd om man är 17 än om man är 18. Om din son skulle bli dömd för ett brott så är det hans ålder vid brottstillfället som domstolen tar hänsyn till vid påföljden. Det spelar alltså därför ingen roll att han hunnit fylla 18 år efter att brottet begåtts.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare