Är det straffbart att ha droger i blodet?

kan man bli dömd till fängelse om man skulle ta en överdos av exempelvis heroin och hamna på sjukhus och det då kommer fram att man tagit en överdos av heroin?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du funderar över reglerna kring bruk av droger. Svaren hittar du i narkotikastrafflagen.

Enligt narkotikastrafflagen är det olagligt att inneha, bruka eller ta annan befattning med narkotika (1 § sjätte punkten). Själva överdosen är inte i sig straffbar men att ha droger i blodet är däremot straffbart då det är "brukande" i lagens mening. Att enbart ha droger i blodet anses dock vara ringa narkotikabrott med böter eller fängelse i högst sex månader som påföljd (2 §). Svaret på din fråga är alltså att det är möjligt att dömas till fängelse i situationen du beskriver men du kan även dömas till enbart böter beroende på olika faktorer, bland annat din ålder.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om inte så är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänligen,

Lars BergströmRådgivare