Är det stöld om man fått med sig saker av misstag?

Jag var och handlade med några vänner/bekanta. Vi alla la våra väskor i vagnen för att slippa bära dom, och sen när vi satt på tåget upptäckte hon att några saker (typ strössel, nån tandkräm och nånting mer) hade hamnat i sin väska ist för liksom utanför väskan i vagnen. Jag känner inte henne men vi var rätt upptagna med att prata o så så jag tror verkligen inte det var meningen, alla la ju i grejer i vagnen och vi andra hade väskor med spännen/dragkedja.

Min fråga är: är det stöld?? Alltså räknas det som att det var med flit eftersom det var flera grejer i en väska? Jag har fattat att det måste vara med flit så om man typ är stressad och glömde nåt i handen är det såklart inte med flit men kommer nån tro att det här är det? Vi betalade ju för allt annat, då kan det väl inte räknas? Snattare brukar väl inte betala? Jag vet inte vad just hennes grejer kostade, men typ om det i väskan blev mer än det just hon betalade för är det stöld då?

Jag blir rädd för jag brukar ju alltid lägga jackan och väskan i vagnen tänk om det händer mig?? asså även om man är en snattare borde man ju kunna ångra sig om de säger till och betala för sig väl? Eller? Liksom hur långt från kassan måste man tagit grejen för att det ska bli stöld?

Och också asså borde vi ha åkt tillbaka? Vi var typ en timme bort när vi märkte och det var ganska sent så det kändes asjobbigt iom att butiken kanske var stängd ändå.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lagbestämmelse som är relevant i detta fall är 8 kap 1 § brottsbalken (se bestämmelsen här) som beskriver brottet stöld. För att det ska vara fråga om stöld ska en person olovligen ta något som tillhör någon annan med uppsåt att tillägna sig det och tillgreppet ska innebära skada. Detta innebär att saken som personen tar måste ha ett värde för att kravet på att det ska innebära skada är uppfyllt, ett körkort har till exempel inget värde så då skulle det inte röra sig om brottet stöld. Som du nämner måste tagandet ske med flit, med uppsåt att tillägna sig saken, förenklat kan sägas att när man tar saken så gör man det med vilja att vilja ha saken själv.

Frågan om detta skulle vara att anse som stöld eller snatteri avgörs genom värdet på de tagna sakerna. Om värdet för sakerna är 1000 kr eller högre anses det som stöld, som är ett grövre brott än snatteri. Är värdet under 1000 kr anses det som snatteri enligt 8 kap 2 § brottsbalken.

För att det ska röra sig om brottet stöld krävs det att alla kraven som nämndes ovan är uppfyllda och att man har nått brottets fullbordanspunkt. Vanligtvis så fullbordas en stöld vid själva tagandet av saken, men det synsättet fungerar inte när det gäller en butik eftersom att man plockar saker från hyllorna och behåller dem ett tag innan man går till kassan. I butiker gäller istället att stölden fullbordas när man tagit sig förbi kassaspärren och ut ur butiken. Om man får med sig varor förbi kassaspärren men kommer på det och går tillbaka tror jag inte att butiken skulle anmäla snatteri så det behöver du inte vara orolig för.

Om personen i detta fall råkade få med sig sakerna och inte tog dem med flit är inte alla kraven för stöld uppfyllda och inget brott har begåtts. Det brister i kravet på uppsåt. Att man betalade för allt annat talar ju för att man inte tog sakerna med flit. Även fast inget brott har begåtts kan det vara bra att kontakta butiken och erbjuda sig att lämna tillbaka sakerna/ betala för dem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare