Är det stöld att ta ett par slängda hörlurar i syfte att hitta den rätta ägaren?

Hej! Jag har blivit anklagad för stöld på jobbet, jag hittade ett par hörlurar vid min port där jag lastar på morgonen (kör lastbil), och tänkte att dem kommer någon sno om inte jag tar hand om dem. Så tog dem, och skrev en lapp "Hej, jag har dina hörlurar. Återfås mot beskrivning" och så mitt nummer. Den låg där i en vecka, ingen hörde av sig. Tog sen bort lappen för ville inte att mitt nummer skulle ligga utlagt längre när det springer så mycket människor där. Testade även lurarna vid det tillfället och upptäckte att dem inte fungerade. Tänkte att dem kanske var slängda där för att de var trasiga. De blev liggandes i bilen, och de glömdes bort. Nu en månad senare så anklagar dem mig att jag stulit dem, att de sett i kameran att jag tagit dem. Men att de även ser att "Jag håller på och grejar med ett papper". Det är ju såklart att jag står och skriver meddelandet då. Men de ställer sig på tvären direkt, och säger att jag inte är välkommen till terminalen längre. Fick antingen säga upp mig eller bli varslad. När det finns bevis som styrker min story. Nu ska facket ogiltigförklara varslingen. Så, vad händer nu? Kan de fälla mig i detta om det går så långt som till domstol? Vet ingenting och känner mig förvirrad, när allt jag ville var att de skulle komma tillbaka till rätt ägare.

Lawline svarar

Hej! Tack för du valt att vända dig till Lawline med din fråga. Jag vill börja med att beklaga att du sitter i den situation du sitter i. Eftersom facket redan ska hjälpa dig med frågan gällande varslingen, bedömer jag det som att din fråga främst rör anklagelserna kring "stölden" och om du kan bli fälld för detta i domstol. För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av Brottsbalken.

Det krävs att man har en tanke på att behålla eller sälja de saker man tar för att det ska bli stöld.

I 8 kapitlet 1 § BrB så finns regeln som handlar om stöld. I denna paragraf finns det ett så kallad tillägnelseuppsåt, vilket innebär att personen som tar någonting måste ha som syfte att antingen behålla saken, sälja den eller på annat sätt göra "saken till sin".

Eftersom du klart och tydligt beskriver att du absolut inte hade tänkt att behålla hörlurarna och att du därför skrev en lapp för att ägaren skulle kunna hitta dig och få tillbaka dem, så anser jag inte att detta är uppfyllt. Kanske kan det bli en diskussion kring vad som går att bevisa (om det går till domstol!), eftersom du har tagit bort lappen samt lagt hörlurarna i bilen. Jag tror dock att bevisningen kommer vara på din sida, om du förstår mig. Att du kan förklara hela händelseförloppet samt berätta att du fortfarande vill ge tillbaka hörlurarna om ägaren vill ha dem tillbaka, talat gott för att domstolen i det fallet skulle "lita på din historia".

Det kan inte heller bli stöld om det som har blivit taget är värdelöst för ägaren.

Du beskriver även att hörlurarna är sönder och att du därför fick en känsla över att någon faktiskt slängt hörlurarna på grund av detta. En sak som är att bedöma som "värdelös", alltså inte har något värde hos ägaren, går inte att stjäla. Ett par söndriga hörlurar är både värdelösa i ekonomisk synpunkt men det är också relativt svagt att säga att de skulle ha någon känslomässig innebörd (vem bryr sig egentligen, känslomässigt, om ett par söndriga hörlurar?).

Om det nu skulle gå till domstol, kommer det mest troligt inte att bli stöld som du kan misstänkas för.

Som jag redan förklarat är det en del saker som fattas för att ditt "gärning" ska vara att bedöma som stöld. Eftersom jag inte vet hur dyra hörlurarna var kan jag inte säga något om värdet på dessa. Om det dock handlar om hörlurar som kostar under 1000 kr, skulle du inte nå högre upp än till snatteri-gränsen i vilket fall (8 kapitlet 2 § Brottsbalken). Men för att det ska nå hit krävs dock att hela gärningen, bortsett från värdegränsen, når upp till stöld vilket jag i ditt fall inte bedömer att det gör.

Min slutsats blir alltså att du inte har någonting att oroa dig över. En domstol skulle inte klandra dig för ditt beteende och jag tror inte ens att detta skulle gå så långt så att det tas upp i domstolen. En polisanmälan för den så kallade stölden måste göras och enligt min bedömning skulle en polis inte ens anse, efter ett första förhör, att detta är att klassificera som ett brott.

Så jag tror att du kan andas ut och att du inte behöver oroa dig. Om du, trots fackets hjälp, blir av med jobbet på grund av detta tycker jag att du ska vända dig till någon av våra duktiga jurister här på Lawline för att få hjälp med arbetsrättsliga frågor och vad som gäller som olaglig grund för uppsägning! Du förtjänar inte att bli av med jobbet på grund av detta.

Ta hand om dig.

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare