FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt09/12/2022

Är det skattefritt att ge en gåva på 1 000 000 kr till sitt barn?

Jag vill ge i gåva 1000000 skr till mitt ända barn. Är det skattefri?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns idag ingen gåvoskatt i Sverige utgångspunkten är således att du kan ge ditt barn en gåva på 1 000 000 kr helt skatte fritt.

Däremot finns det regler i föräldrabalken (FB) vad gäller förvaltningen av pengarna i det fallet att ditt barn är underårigt och därmed omyndigt (9 kap 1 § FB). Skulle ditt barn vara omyndigt och dennes tillgångar skulle överstiga åtta gånger det aktuella prisbasbeloppet (år 2022, 386 400 kr) finns det regler gällande hur pengarna ska förvaltas (13 kap. 2 § FB).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare