FrågaFAMILJERÄTTGod man09/02/2019

Är det riktigt rätt att överförmyndaren kan besluta om bankid?

Min fråga gäller följande.

Jag har gått från att ha godman till en förvaltare. Min förvaltare frågade överförmyndaren om jag fick ha bankid och hem så nej. Är detta riktigt rätt? Är denne regel om bankid gällande för Alla klienter i Sverige som har förvaltare? Finns det nâgot man kan göra rent juridiskt så jag får använda bankid igen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med redogör jag översiktligt för vad som gäller då man är satt under förvaltare, besvarar sedan frågan om överförmyndaren kan besluta om BankID och avslutar svaret med råd om var du kan vända dig. Det aktuella lagrummet är Föräldrabalkens 11 kap. (HÄR)

Skillnaden mellan god man och förvaltare är rättshandlingsförmågan:

En förvaltare utses utav tingsrätten om en god man inte är tillräcklig. Alltså ska en god man utses i första hand om det är tillräckligt (11:7). Vad som är skillnaden mellan att ha en god man och en förvaltare är att du med en god man har kvar din rättshandlingsförmåga. Det innebär att du själv kan förfoga över dina bakkonton och liknande. Om du däremot har en förvaltare så innebär det att du inte längre har kvar din rättshandlingsförmåga då det kommer till vad som omfattas utav uppdraget. Om tillgång till dina bankkonton omfattas utav detta uppdrag så kan du inte längre själv disponera över detta, (11:9).

Överförmyndaren kan besluta om BankID:

Vidare till din fråga gällande BankID så är avgörande vad som omfattas utav din förvaltares uppdrag. Huvudregeln är att bankkonton och liknande som omfattas utav uppdraget är överförmyndarspärrade, vilket innebär att det behövs ett samtycke av överförmyndaren rörande detta område. Rätten får också besluta om att överförmyndaren får fatta beslut om uppdragets omfattning (11:7 3 st). Detta innebär alltså att överförmyndaren kan fatta det beslut som din fråga rörde, angående BankID. Avgörande är att detta ska omfattas av förvaltaruppdraget. Vad uppdraget innefattar ska anpassas till ditt enskilda behov.

Du kan vända dig till överförmyndarnämnden i din kommun:

Vad du kan göra om du inte är nöjd med din förvaltare och/eller uppdraget är att vända dig till överförmyndarnämnden i din kommun. Deras uppgift är att sköta tillsynen över din förvaltare och hur denne sköter sitt uppdrag. Dessutom kan de lämna tillstånd till vissa rättshandlingar. Om du har klagomål och liknande kan du alltså vända dig dit.

Hoppas att du fick klarhet i hur situationen ser ut. Om inte så är du varmt välkommen att ställa ytterligare en fråga till oss!

Jag önskar dig lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare