Är det rättsenligt att restauranger kräver covidpass?

Om restauranger kräver covid vaccinations pass för att komma in, kan det vara en så kallad kollektivbestraffning.

Då endast vissa får komma in?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det är rättsenligt att restauranger kräver covidpass.

Allmänt

Alla medborgare har grundlagsskyddade fri – och rättigheter. Dessa finns uppräknade i regeringsformen (RF) som är en av våra fyra grundlagar. I regeringsformen nämns också vilka fri – och rättigheter som är relativa och därmed kan bli föremål för inskränkningar. Till de relativa rättigheterna hör yttrandefriheten, informationsfriheten, mötesfriheten, demonstrationsfriheten och föreningsfriheten. Skyddet mot vissa kroppsliga ingrepp, intrång i den enskildes personliga förhållanden, offentlighet vid domstolsförhandling och rörelsefriheten (2 kap. 20 § RF).

En hel del grundläggande fri – och rättigheter kan alltså begränsas. Begräsningar får däremot inte ske hur som helst.

När får begränsningar ske?

Vissa krav ställs upp på hur och när de begräsningar som nämns ovan får ske. Begränsningar av de grundläggande fri- och rättigheterna måste för det första ske genom lag. Dessutom måste begräsningens ändamål vara godtagbart i ett demokratiskt samhälle. Begränsningen ska även vara nödvändig för att uppnå målet och begränsningen får inte utgöra ett hot mot den fria åsiktsbildningen (2 kap. 21 § RF ).

Gällande pandemilagen blir det fråga om begränsningar av relativa rättigheter som mötesfriheten och rörelsefriheten. Regeringens mål med begräsningarna i pandemilagen är att främja allmänhetens hälsa, vilket anses godtagbart i ett demokratiskt samhälle. Det är bevisat att minskad social kontakt har en effekt på smittspridningen, och begränsningar av antal människor på vissa platser kan således anses vara nödvändigt.

Sammanfattning

Det krävs alltid svåra avväganden när grundlagsskyddade fri- och rättigheter begränsas. Pandemilagens mål är att minska smittspridning och skydda allmänhetens hälsa, vilket gör att de olika begränsningarna kan vara godtagbara. Detta trots att de kan upplevas som orättvisa, eller uppfattas som kollektiv bestraffning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Fatma Nasser AliRådgivare