Är det otillåtet att rycka i någons huvud?

Jag satt i skolan tillsammans med några från min grupp och skrev på ett projekt. Jag skakade på huvudet då en av mina kompisar frågade en fråga som jag inte visste svaret på. Strax därefter kommer min chef fram till oss och tar tag i mitt huvud och vrider det fram och tillbaka och säger ”det är väldigt mycket såhär just nu, du ska göra mer såhär” och började dra mitt huvud upp och ner (så det blev som att jag nickade). Detta höll på ca. 30 sek och även när jag drog mig ur hans grepp så tog han tag i huvudet igen och fortsatte. Han hade en skämtsam röst men jag upplevde det som obehagligt. Får man göra såhär eller är det fel? Isåfall varför är det fel och vad kan jag göra åt det? Vill inte gå till min chef då det var han som gjorde det. Eller överreagerar jag bara?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar det har någon handgripligen tagit tag i ditt huvud och rört på det på ett sådant sätt att personen forcerade en nickande rörelse. Detta trots att du inte medgivit det och/eller uppvisat visst motstånd, och du undrar nu om det kan röra sig om ett brott. Dom relevanta reglerna finns i brottsbalken (BrB).

Det mest närliggande brottet är enligt min bedömning ofredande. I 4 kap. 7 § BrB stadgas att den som fysiskt antastar någon annan, utsätter den för störande kontakter eller i övrigt utsätter någon annan för ett hänsynslöst agerande, döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. I detta fall skulle jag framför allt säga att det rör sig om ett fysiskt antastande. Med det menas att t.ex. knuffa någon, hålla fast den eller rycka eller slita i någons kläder. Generellt måste agerandet också ha utgjort ett angrepp på den privata sfär som varje människa kan sägas ha rätt att hålla fredad. Huruvida det är ett brott eller inte avgörs utifrån en helhetsbedömning av omständigheterna i fallet. Utöver detta krävs som sagt att gärningen måste vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Det innebär att man ser på hur gärningen typiskt sett skulle uppfattas – det finns inget krav på att gärningspersonen hade exakt detta syfte i ett enskilt fall. Slutligen krävs för straffbarhet att gärningspersonen agerat med uppsåt, vilket ungefär betyder att hen varit medveten om vad hen gjort.

Min bedömning är att det du utsatts för är ett fysiskt antastande. Det är otvivelaktigt ett otrevligt ingrepp i den privata sfären, som du dessutom inte gett ditt medgivande till. Huruvida en domstol skulle anse att gärningen var ägnad att kränka din frid på ett kännbart sätt är svårt att uttala sig om med säkerhet, men jag skulle hävda att så sannolikt var fallet. Man kan t.ex. jämföra med rättsfallet RH 1992:70, där två ordningsvakter dömdes för ofredande efter att ha ritat streck på en persons händer med en spritpenna. Mot bakgrund av detta är det inte osannolikt att det rör sig om ett ofredande i lagens mening. Om du vill ta saken vidare, gör du det genom att hos polisen upprätta en polisanmälan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare