Är det olagligt med camsex/camshow?

Är det olagligt med sex cam sidor?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Svaret på frågan kan variera lite beroende på hur gammal personen bakom kameran är.

Är personen som poserar över 18 år är det inte olagligt med camshower. För att köp av sexuell tjänst enligt brottsbalken 6 kap. 11 § ska aktualiseras krävs att någon skaffar sig en sexuell förbindelse. Med begreppet sexuell förbindelse menas samlag och annat sexuellt umgänge. Striptease, nakenposering eller nakensällskap hör alltså inte under det straffbara lagrummet.

Är personen som poserar under 15 år kan utnyttjande av barn för sexuell posering enligt brottsbalken 6 kap. 8 § aktualiseras. Detsamma gäller om personen fyllt 15, men inte 18 år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling.Utnyttjande av barn för sexuell posering är straffbelagt redan vid försöksstadiet. (brottsbalken 6 kap. 15 §) Vad som menas med försök framgår vidare av brottsbalkens 23 kapitel.

Då du inte skrivit något om personen som utför poseringen, utgår jag ifrån att personen är över 18 år. Då är det inte olagligt med camsex/camshow.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare