Är det olagligt för en 21-åring att ha samlag med en 15-åring?

Hej jag är 21år och har av slup träffat än 15 årig tjej som snart fyller 16år och har visat intresse, min fråga är om det är lagligt för mig att agera och besvara detta intresse eller ha en relation med denne personen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du är 21 år och har träffat en tjej som är 15 år. Du undrar nu om det är lagligt att inleda en relation med 15 åringen. Jag kommer att använda mig av reglerna om sexualbrott som återfinns i 6 kap. brottsbalken (BrB) när jag besvarar din fråga.

Är det olagligt att ha samlag med någon som har fyllt 15 år?

Det finns inget juridiskt som hindrar samlag mellan en 15-åring och en 21-åring. Du gör dig alltså inte skyldig till något brott så länge samtycke föreligger från 15-åringens sida. Däremot bör du försäkra dig om att personen är 15 år eller äldre. Om personen skulle vara under 15 år gör du dig skyldig till våldtäkt mot barn (6 kap. 4 § första stycket BrB). Alla sexuella handlingar mot någon som inte fyllt 15 år är alltså som utgångspunkt otillåtna. Det gäller även om det har hänt utan hot eller våld, om båda ville eller om barnet själv tagit initiativet.

Eftersom personen är över 15 år är hon sexuellt myndig och kan ha samlag med vem hon vill. Däremot måste samtycke naturligtvis alltid föreligga, annars aktualiseras andra våldtäktsbestämmelser i 6 kap. BrB.

Är det olagligt att ha samlag med någon som har fyllt 15 år men inte 18 år?

Det finns en skyddsbestämmelse för den som är över 15 år men under 18 år. Det är alltså möjligt att dömas för våldtäkt mot barn i vissa fall när barnet fyllt 15 år (och där den sexuella självbestämmanderätten i och för sig inträtt) men inte fyllt 18 år (6 kap. 4 § andra stycket BrB). Där anges det att man inte får ha samlag med en person som är över 15 år men under 18 år om man är förälder till barnet, vårdnadshavare eller har ett liknande förhållande till barnet, till exempel en partner till barnets mor eller far. Om barnet har en beroendeställning till personen är det inte heller tillåtet (till exempel om man är barnets lärare). Enligt lagen får alltså en 21-årig ha samlag med en 15-åring så länge samlaget är frivilligt och inget annat brott begås (till exempel om det inte sker frivilligt eller personen står i beroendeställning till dig).

I övrigt finns inget juridiskt hinder.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare