Är det olagligt att vara folkbokförd på en annan adress än den man bor på?

Är det olagligt att vara folkbokförd på en adress som man tidigare bott på men som man inte längre bor på? Vad kan man isåfall få för straff pga det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

För att få svar på din fråga så får vi gå in och kika i Folkbokföringslagen (FOL).

Du ska vara folkbokförd på adressen där du bor

Det framgår av lagen att du ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där du är att anse som bosatt (FOL 6 §). En person anses bo på den fastighet där denne regelmässigt sover (FOL 7 §). Om man flyttar så måste man anmäla detta till Skatteverket inom en vecka (FOL 25 §).

Skatteverket kan besluta om att en person ska göra en flyttanmälan

Det finns inte något straff för att man inte anmäler sin flytt. Skatteverket kan dock göra en utredning för att fastställa vem som bor på en adress, om de har fått in en anmälan om en misstanke att en person bor på en annan adress än där personen är folkbokförd. Skatteverket kan då besluta om att personen som är skyldig att göra en flyttanmälan, ska göra just detta. De kan också begära att man ska lämna de uppgifter som behövs för att en korrekt bedömning av personens folkbokföring ska kunna göras (FOL 31 §). Fastighetsägare och bostadsrättsägare som hyr ut kan också bli tvungna att uppge vem som bor i deras lägenheter, vilket även det sker på Skatteverkets begäran (FOL 32 §).

Följer man inte Skatteverkets instruktioner, så kan man bli tvungen att betala ett vite för detta (FOL 37 §). Du kan alltså bli tvungen att betala en summa pengar om du inte gör som Skatteverket begär.

Sammanfattning

Det är med andra ord inte olagligt att vara folkbokförd på en adress där man inte längre bor. Däremot kan Skatteverket göra en utredning för att fastställa vart personen i fråga verkligen bor. De kan t.ex. också besluta om att en person ska göra en flyttanmälan, om det kommer fram att personen bor på fel adress. Följer man då inte Skatteverkets instruktioner, så kan man bli tvungen att betala ett vite.

För att göra en flyttanmälan kan du gå in på Skatteverkets hemsida.

Du är givetvis välkommen att ställa nya frågor om du fortfarande skulle ha några ytterligare funderingar. Du kan också kontakta våra jurister på info@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare