Är det olagligt att ta föremål från soptunnor?

Jag tänkte börja smälta metaller, t.ex. aluminium. Är det olagligt med att ta metaller från soptunnor eller stora återvinningsbehållare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den tillämpliga lagen i ditt fall är brottsbalken (BrB).

Svaret på din fråga är att det kan vara olagligt att ta föremål, som metaller, från soptunnor eller återvinningsbehållare. Det kan även ha betydelse var soporna förvaras; finns soptunnan på en privatpersons tomt eller vid en återvinningsstation?

Om du skulle rota igenom sopor på någon annans tomt är det normalt sett olagligt, då huvudregeln är att personen som äger soptunnan också äger soporna. Du kan då begå hemfridsbrott vilket framgår av 4 kap. 6 § 1 st BrB. Om du skulle ropa i sopor i ett hyreshus skulle det möjligtvis kunna vara ett brott mot fastighetsägaren, då denne äger soporna i det fallet. Om du olovligen går in på en soptipp kan du göra dig skyldig till olaga intrång enligt 4 kap. 6 § 2 st BrB gentemot ägaren.

Då det rör sig om metaller, vilka kan ha ett förmögenhetsvärde, skulle det även kunna bli fråga om snatteri eller stöld beroende på metallens värde. Det kan röra sig om stöld eller snatteri då du olovligen tar något som tillhör någon annan, exempelvis fastighetsägaren, i syfte att du ska bli ägare, av t.ex. metallerna. Snatteri regleras i 8 kap. 2 § BrB medan stöld regleras i 8 kap. 1 § BrB.

Avslutningsvis avråder jag dig från att ta metaller utan samtycke från ägaren. Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Emil WellanderRådgivare