Är det olagligt att sprida bilder och rykten på sociala medier?

Mina klasskamrater tar bilder på mig i skolan utan min tillåtelse. Det har jag sagt till lärare, mentorer och rektorn, men de lyssnar inte efter som det inte är olagligt. Men nu har de även börjat sprida dessa bilder (och rykten) både i skolan och på sociala medier. Det är väll olagligt? Vill bara försäkra mig innan jag går till rektorn. //Mvh kille i åk 7

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om det dina klasskamrater gör är olagligt kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB) när jag besvarar din fråga.

Är det olagligt att sprida bilder och rykten?

Det som du beskriver kan uppfylla brottet förtal med tanke på att människorna i din klass sprider rykten om dig (5 kap. 1 § första stycket BrB).

Det som är avgörande om brottet förtal uppfylls är om rykterna dina klasskamrater har spridit har haft till syfte att skada ditt rykte på något sätt eller att ändra andra personers bild av dig till något negativt.

Sammanfattning

Det dina klasskamrater gör kan vara olagligt det beror lite på omständigheterna kring vad för rykten det är de har spridit. För att det ska vara brottsligt spelar det ingen roll om ryktena är sanna eller inte det viktiga är om de sprider rykterna i syfte att andra ska missakta dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare