Är det olagligt att skriva att jag borde ta livet av mig?

Om en person skriver att jag borde ta mitt liv, döda min familj, byta jobb, flytta från orten för att hen vill slippa mig. Hen skriver detta upprepade gånger under flera månaders tid. Är det olagligt? Kan jag få den människan att sluta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

5 kap. 3 § BrB reglerar brottet förolämpning, vilket det verkar vara fråga om i ditt fall. Att förolämpa någon annan är olagligt. Brottet förolämpning innefattar att någon riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan. En förolämpning ska vara ägnad att såra någon. Förolämpning kan ske genom att kalla någon kränkande saker, beskylla personen kränkande eller bete sig på ett skymligt sätt, vilket verkar vara fallet här.

Det krävs uppsåt, och normalstraffet är böter.

Jag rekommenderar dig att tala personen som utsätter dig för förolämpning till rätta, om det inte får önskad effekt bör du kontakta polisen.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare