Är det olagligt att sexuellt chatta och eventuellt ha samlag med någon mellan 15 och 18 år?

Hej jag undrar om det är olagligt att sexchatta med en person som är mellan 15-18 år gammal? Detta skulle innefatta erotiska fantasier om vad man vill göra tillsammans och överenskommelse om träff där sex kan förekomma. Tack så mycket.

Lawline svarar

Hej!

Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Såsom jag förstår det undrar du om det är olagligt att skriva om sexuella och erotiska fantasier, samt eventuellt faktiskt ha samlag med någon i åldern 15-18.

Regler om sexualbrott

I 6 kap. Brottsbalken (BrB) regleras sexualbrott. Om ett barn inte har fyllt 15 innebär det som huvudregel att man kan dömas för våldtäkt om man haft samlag eller utfört liknande sexuell handling mot personen, med undantag för situationer där personerna i fråga exempelvis är 14 och 16 (6 kap. 4 § BrB). Om ett barn fyllt 15 är barnet sexuellt myndig. Däremot måste samtycke alltid föreligga, annars rör det sig om våldtäkt.

Däremot regleras även situationen där en person som är över 15 men under 18 år har samlag (6 kap. 4 § 2 st. BrB). Av bestämmelsen framgår att man inte får ha samlag med ett barn inom åldern 15-18, om barnet är ens avkomling eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till personen. Inte heller får man ha samlag med barnet om man svarar för dennes vård eller tillsyn på grund av en myndighets beslut. Av bestämmelsen omfattar även personer till vilken barnet har en beroendeställning, exempelvis lärare. Situationen regleras inte ytterligare, och det finns ingen särskild bestämmelse för att sexchatta med någon online.

Slutsats

Så länge samtycke föreligger, och personen mellan 15-18 år inte är i någon slags beroendeställning till dig eller annan relation som anges ovan, så är det lagligt. Exempelvis är det lagligt för en 40 åring att ha sex med en 15 åring om samtycke från 15 åringen föreligger och förhållandet mellan dem två inte utgör en beroendeställning eller annan i skyddsbestämmelsen angiven relation. Därav är inte heller att ha en konversation digitalt med någon i den åldern förbjudet eller olagligt, således allt sker med samtycke.

Hoppas detta gav svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar, tviva inte på att höra av dig.

Roya Juhlin-DannfeltRådgivare