Är det olagligt att passivt röka cannabis?

Hej, jag är en kille på 19 år som aldrig innan har med polisen att göra, mina närmsta vänner har däremot det men inte jag själv, de va så att vi blev stoppade av polis när jag körde bil, dom kollade igenom oss hittade ingenting, så dom bestämde sig för att ta mig på kiss och blod prov, jag själv röker inte cannabis eller något med droger alls, mina vänner röker däremot och jag brukar sitta där när dom röker på balkongen osv tex och jag berättade det för dom att vänner i min omgivning röker. Kiss testet visade positivt på THC men det tyckte jag var konstig eftersom jag inte röker?. Så dom tog mitt körkort och så sa polisen att dom ska skicka mitt blod på analys och kolla hur mycket THC det finns i mitt blod dom sa att dom kan se om det är mycket eller lite thc som är från passiv rökning. Om dom nu bestämmer sig för att säga att det var mycket thc vilket som skulle va konstigt eftersom jag inte alls röker THC vad kan jag då göra?, behöver jag vara orolig att blod analysen ska visa fel eller något för det här fick mig att må dåligt eftersom jag inte gör något olagligt. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar vad för brott som kan vara aktuellt och vad räknas som det brottet.

Narkotikabrott

Att använda narkotika är ett brott (narkotikastrafflagen 1 §). Cannabis är narkotikaklassat. Åklagaren behöver bevisa att du har använt cannabis. En del i den bevisningen kan vara vilka ämnen som finns i kroppen. Att passivt andas in cannabis är inte i sig olagligt – till exempel skulle brottet då gälla folk som går förbi någon som röker cannabis.

Medhjälp

Det är bra att veta att även om man inte själv utför ett brott kan man bli dömd för medhjälp till brott (brottsbalken 23 kap. 4 §).

Sammanfattning

Det är inte olagligt med passiv rökning av cannabis i sig. Det är upp till åklagaren att bevisa om det har skett något brott eller inte. Kom ihåg att medhjälp till brott också är olagligt, även om man inte utför brottet själv. Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter. Du kan också kontakta oss för att prata med en jurist som kan förklara mer ingående utifrån just dig.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare