Är det olagligt att lura till sig en sak och inte betala för den?

Är det olagligt att lura på sig CSGO föremål? Alltså ett spel föremål? Om jag säger att de ska skicka först, och sen swishar jag aldrig pengarna? Är det olagligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har sagt att du vill köpa en sak av någon. När den personen skickat över saken till dig så betalar inte du. Jag tolkar det som att du har lurat någon till att ge dig ett föremål som har ett ekonomiskt värde. I ett sådant fall måste vi titta i brottsbalken

När man lurar någon så, begår man brottet bedrägeri eller ringa bedrägeri (9 kap. 1-2 § brottsbalken). Det är bedrägeribrott, där personen som döms för brottet har lurat till sig en sak med ekonomiskt värde utan att ha betalat för det. Man döms antingen till bedrägeri eller ringa bedrägeri, beroende på vad saken du lurat till dig har för ekonomiskt värde. Eftersom din fråga rör virtuella föremål som skiljer rätt mycket i värde går det inte att utifrån din fråga säga exakt vilken av rubriceringarna som blir aktuell.

Men för att sammanfatta: ja, det är olagligt. Om du blir polisanmäld och därefter döms i en rättegång blir den sannolika påföljden böter.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elina BergstedtRådgivare