Är det olagligt att köpa "poppers" från utländska hemsidor?

Hej, även om poppers är olagligt att sälja och importera till Sverige så ser jag många utländska hemsidor som säljer det. Bryter jag någon lag av att beställa? Vad är straffet isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Av den informationen jag hittade om ”Poppers” kommer jag fram till följande.

Det är inte olagligt att använda poppers, men det är olagligt att sälja och att importera. Man kan således inte gå in i en affär i Sverige och köpa ”poppers”, och du kan inte heller få de utskrivet av en läkare. Det finns således inget lagligt sätt att köpa ”poppers” på i Sverige, även om det inte är olagligt att använda det.

Eftersom ”Poppers” innehåller isobutylnitrit omfattas det av de preparat som Läkemedelsverket har beslutat ska omfattas av läkemedelslagen. Det får följden att det inte får importeras eller säljas i Sverige. Indirekt innebär detta att det inte är olagligt att köpa "poppers" från utlandet, men att det däremot blir det olagligt när de kommer in i Sverige eftersom det då är du som importerar preparatet till Sverige.

Jag rekommenderar dig att inte beställa preparatet från utländska hemsidor eftersom du indirekt kommer importera preparatet när du tar emot paketet. Detta kan leda till brottet smuggling och läkemedelsbrott eftersom import av preparatet kräver tillstånd av Läkemedelsverket. Straffet för smugglingsbrott är böter eller fängelse i högst 2 år (3 § smugglingslagen) och straffet för läkemedelsbrott är böter eller fängelse i högst 1 år (16 kap. 1 § läkemedelslagen).

Hoppas detta besvarade din fråga!

Vänligen,

Michelle KomulainenRådgivare