Är det olagligt att köpa piratkopior från en utländsk hemsida?

Hej är det olagligt om en person köper fejkmärkeskläder från en utländsk hemsida och dessa sedan skickas till Sverige till den som beställt kläderna? Räknas det som att personen beställt piratkopior då? Vad kan den som beställt kläderna få för straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Räknas fejkmärkeskläder som piratkopior?

En piratkopia är en förfalskning av en produkt som skyddas av den immaterialrättsliga lagstiftningen. Exempel på lagar som omfattas av immaterialrätten är varumärkeslagen, upphovsrättslagen och mönsterskyddslagen. Dessa ger innehavaren av rättigheten en ensamrätt, det vill säga ingen annan får exempelvis tillverka eller sälja liknande produkter utan tillstånd (se t.ex. 1 kap. 10 § varumärkeslagen). I princip är alla kända märken skyddade som varumärken, varför varumärkesinnehavaren är den enda som får använda varumärket. Märkeskläder, som tillverkas utan tillstånd, utgör alltså piratkopior.

Är det olagligt att som privatperson beställa piratkopior från en utländsk hemsida?

Enligt svensk lag är det inte olagligt att som privatperson beställa piratkopior från en utländsk hemsida om de ska användas för privat bruk. Personen kan därmed inte få något straff.

Sammanfattning

Fejkmärkeskläder räknas som piratkopior. Att som privatperson köpa piratkopior från en utländsk hemsida är inte olagligt. Det är dock viktigt att påpeka att det är förbjudet att sälja vidare fejkmärkeskläderna då det utgör intrång i ensamrätten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare