Är det olagligt att köpa och sälja sexuella tjänster?

Hej är försäljning av sexuell tjänst olaglig? Eller är det köpet? eller båda?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet köp av sexuell tjänst innebär att man skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, enligt 6 kap. 11 § brottsbalken. Det krävs att man åtminstone erbjudit ersättning samt att erbjudandet var en förutsättning för förbindelsen. Med sexuell förbindelse menas främst samlag, men även annat sexuellt umgänge. Även försök till sådan gärning är straffbar. Det är dock enbart köpet som är kriminaliserat och inte försäljningen.

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare