Är det olagligt att inneha nakenbilder på någon annan?

Hej! Jag har en fråga vad gäller nakenbilder. För ca 3 år sen (idag är jag 30) träffade jag en kille (han var i samma ålder som mig, kanske ett par år äldre) som tog bilder/filmer på mig när jag satt på hans säng topless. Vi sågs endast 3 gånger och hade en sexuell relation. Han frågade inte men jag sa heller inte nej men minns att jag kände mig ställd. Vi fortsatte inte ses men höll nån form av kontakt via instagram. Han skrev till mig ibland och undrade hur jag hade det och så. Jag svarade alltid på ett vänligt sätt men ej flörtigt eller romantiskt. Men nån gång skickade han de bilder och filmer på mig i hans säng till mig som "en rolig grej". Jag tyckte det var obekvämt men sa inget om det förutom "dessa kan du gott radera". Han sa att han såklart skulle göra det. Nu några år efter stör det mig mer och mer att han skickade dessa bilder på mig till mig. Tänkte inte på det då men känner att det var väldigt kränkande. Har även hört via en gemensam bekant att killen i fråga har själv sagt att han har en bank av bilder på tjejer han varit med. Under 2020 skrev han nån gång igen om hur jag mår och så och jag bestämde att jag ej vill ha kontakt med den här personen så jag tog bort han från min vän lista och raderade konversationen, samma konversation där han skickat de bilder/filmer på mig till mig. Jag undrar om man kan göra någonting lagligt åt detta? Har han begått integritetsbrott? Kan jag anmäla eller på något sätr säkerhetsställa att han inte har kvar bilder på mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att inneha nakenbilder på någon annan är inget brott. Skulle killen välja att sprida bilderna till fler än ett fåtal personer så skulle han dock kunna bli dömd för olaga integritetsintrång. Då krävs det att spridningen än ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden rör (4 kap. 6 c § brottsbalken).

Att han skickat bilderna till dig kan eventuellt utgöra ofredande. Då krävs det att killen ska ha utsatt dig för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande och att gärningen var ägnad att kränka din frid på ett kännbart sätt (4 kap. 7 § brottsbalken). Men som jag förstår din fråga så är det bara vid ett tillfälle som han skickat nakenbilderna till dig och därmed är min bedömning att det troligen inte är tillräckligt för att klassas som en störande kontakt eller ett hänsynslöst agerande och att killen antagligen inte kommer kunna bli dömd.

Eftersom det inte är olagligt att inneha nakenbilder på någon annan så finns det tyvärr inte heller något sätt att säkerställa att killen inte har kvar några bilder på dig och det går inte heller att tvinga honom att radera eventuella bilder som finns kvar.

Som svar på din fråga så har killen troligtvis inte begått något brott och därmed finns det ingen anledning att anmäla. Tyvärr kan du inte heller göra något för att säkerställa att killen inte har kvar bilder på dig. Skulle killen fortsätta skicka nakenbilderna till dig eller sprida de till andra så bör du dock anmäla.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare