Är det olagligt att hyra ut kurslitteratur?

Hej Lawline,

Är det lagligt att hyra ut kurslitteratur? Jag startar ett företag där jag köper in en större mängd kurslitteratur som jag sedan hyr ut till studenter för en avgift? Kan jag göra det eller bryter jag mot lagen?

Ha de bra!

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss här på lawline!

När det gäller upphovsrättsskyddat material, som kurslitteratur så hamnar vi i upphovsrättslagen. (URL) Att köpa och sen sälja begagnat material är helt i sin ordning. Däremot är det olagligt att köpa in material och hyra ut.(19 § 2 st 1 punkten URL) Detta är för att den som hyr ut inte ska tjäna pengar på upphovsrättsinnehavarens material utan tillstånd.

Sammanfattningsvis, det är olagligt att hyra ut upphovsrättsskyddat material så jag råder dig att inte göra det. Du kan bli åtalad och det kan leda till skadestånd.

Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare