FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott03/10/2023

Är det olagligt att ha sex på sin balkong?

Under en diskussion med några vänner kom vi in på ofentligt sex. Och här kommer en fråga, får man ha sex med en partner på sin balkong? Vilka faktorer avgör om akten är okej eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Brottsbalken (BrB).

Är det brottsligt att ha sex på sin balkong?

Det finns ingen regel som explicit säger att det är förbjudet att ha sex på sin balkong. Däremot skulle det kunna utgöra förargelseväckande beteende, vilket är straffbart enligt 16 kap 16 § BrB. Förargelseväckande beteende innebär att någon offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten. Innebörden av “ägnat att” är att handlingen ska vara en sådan att den typiskt sett riskerar att väcka förargelse. Den behöver alltså inte ha gjort det i det enskilda fallet och det behöver inte heller vara så att någon har sett handlingen. Att ha sex på en plats där allmänheten vistas är en handling som typiskt sett riskerar att väcka förargelse och faller därför in under bestämmelsen. Nu är den egna balkongen ingen allmän eller offentlig plats men det räcker faktiskt med att det kan uppfattas från gatan för att det ska anses ske offentligen.

Här får det givetvis göras en bedömning från fall till fall, har man sex på en balkong som vetter ut mot en gata där det brukar vara mycket folk i rörelse rör det sig troligtvis om förargelseväckande beteende. Om balkongen däremot är mer dolt belägen utan mycket insyn utifrån är det antagligen inte förargelseväckande beteende.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare