Är det olagligt att ha gabapentin i kroppen?

Hej jag undrar om det är fortfarande inte är olagligt att ha gabapentin i kroppen. Jag har sökt runt lite och har ej fått fram några konkreta svar tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är gabapentin ett narkotikaklassat ämne?

Utifrån din fråga utgår jag från att du undrar över är om gabapentin är ett narkotikaklassat ämne.

I 8 § Narkotikastrafflagen (1968:64) (NSL) anges att med narkotika avses läkemedel eller hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och som

1. på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt eller

2. av regeringen har förklarats vara att anse som narkotika enligt lagen.

Det som man alltså i huvudsak kan säga avgör om ett ämne är narkotikaklassat eller inte är om det finns uppräknat som narkotikaklassat enligt punkten 1 eller 2.

Sverige har biträtt två konventioner, 1961 års allmänna narkotikakonvention och 1971 års konvention om psykotropa ämnen. Därutöver kompletteras de internationella konventionerna av bilaga 1 till regeringens förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika.

I en av Läkemedelsverket utgiven föreskrift, LVFS 2011:10, finns dessa narkotikaklassade ämnen sammanställda. Gabapentin är inte ett uppräknat ämne i föreskriften och är därmed inte att ses som ett narkotikaklassat ämne.

Slutsats

I regel är det alltså inte olagligt att ha Gabapentin i kroppen. Däremot kan tänkas att om du intar gabapentin i form av läkemedel på ordination och läkemedelssedeln anger att du t.ex. inte får köra bil efter intag och du kör bil ändå kan det medföra att du potentiellt utför en brottslig gärning.

Hoppas du fått svar på din fråga, med vänliga hälsningar

Victoria StrömRådgivare