Är det olagligt att fotografera med rökbomber?

Hej!

Jag fotograferar en del och sett att många fotograferar med hjälp av rökbomber för att få coola effekter i bilderna. Jag har under en tid funderat på att göra detta själv men är osäker på om det är lagligt eller inte? Om så är fallet vad behöver man tänka på för att få använda sig av denna typ av utrustning?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relevanta lagar:

Rökbomber räknas till pyroteknik, och användning av pyroteknisk utrustning regleras i ordningslagen.

Att fotografera med rökbomber är inte olagligt, men då det räknas till pyroteknik så aktualiseras särskilda regler. Detta innebär att du kan behöva tillstånd från Polismyndigheten för att få använda den typen av utrustning enligt ordningslagen 3 kap. 7 §. Vid bedömningen om tillstånd krävs tas hänsyn till tidpunkt, platsens belägenhet samt övriga omständigheter som kan innebära risk för skada.

Även kommunen har rätt att ytterligare meddela föreskrifter vid användning av pyroteknik enligt ordningslagen 3 kap. 9 §, så det är även bra att höra med din kommun vad de har för regler kring detta.

Om du använder rökbomber utan tillstånd (trots att det krävs) så blir påföljden böter enligt ordningslagen 3 kap. 22 § st 2.

Sammanfattning:

Då rökbomber räknas till pyroteknisk utrustning så kan det behövas tillstånd av Polismyndigheten. För att vara på den säkra sidan så skulle jag kontakta dem om jag vore dig och förklara var, när och i vilken utsträckning du tänkt att använda rökbomberna. Samt även höra med din kommun om de har särskilda föreskrifter om pyroteknik.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare