FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/04/2017

Är det olagligt att dricka alkohol som underårig?

Har en son som är 15 år och har druckit alkohol och fick åka in på barnakuten. Har sedan tidigare (3 år sedan ) varit i kontakt med socialen i ett helt annat ärende.

Vad kan han förvänta sig för straff?

Med vänlig hälsning, orolig mamma.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor kring alkohol är det alkohollagen som används.

Som jag förstår din fråga så har du själv inte bjudit din son på någon alkohol utan er son har själv fått tag på den på annat sätt.

Det är i sig inte brottsligt att förtära alkohol om man är under 18 år och därför kan er son inte få något straff för detta. Det är dock olagligt att sälja, skaffa fram eller ge bort alkohol till någon som är under 20 år, (3 kap. 7 & 9 § alkohollag).

Den som säljer eller lämnar ut alkohol till en person som inte fyllt 20 år kan däremot dömas till böter eller högst 6 månaders fängelse, (11 kap. 9 § alkohollag). Vidare kan den som skaffar fram, lämnar över eller bjuder på alkohol till en person under 20 år dömas till böter eller högst 4 år fängelse om brottet är grovt, (11 kap. 7 § alkohollag).

Sammanfattningsvis så har din son inte själv begått något brott och kan därför inte straffas för att han druckit alkohol. Dock är det möjligt att de personer som skaffat fram alkoholen kan bli straffansvariga.

På Polisens hemsida kan du läsa mer om råd till föräldrar kring ungdomar och alkohol, se här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare