FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/11/2021

Är det olagligt att använda någon annans kontokort för att shoppa online om man har personens samtycke?

Hej! Är det olagligt att använda någon annans kontokort för att shoppa online man har personens skriftliga samtycke att kortet får användas utan begränsningar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på jawline med din fråga!

Att ha någons samtycke till att företaga rättshandlingar och sluta avtal i dennes namn ( ex. shoppa online med dennes kontokort) innebär att man har en så kallad fullmakt. Fullmakt regleras i 2 kap. 10 § Avtalslagen och innebär kort sagt att den som den som gett någon fullmakt är bunden av de rättshandlingar som fullmaktshavaren företar. Det är således lagligt att ge någon fullmakt till att använda ens kontokort för att internetshoppa

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare