Är det olagligt att använda andras bilder i en scrap book som jag sedan ger bort?

Är det olagligt att använda bilder av målningar/fotografier från internet (som jag inte själv har tagit eller målat) i en slags scrap book och ge bort denna? Jag är osäker på hur det blir med upphovsrätten och vad som är "privat bruk".

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret är att det i regel är okej att du för ditt eget privata bruk gör en scrap book med bilder från internet så länge det handlar om ett eller några få exemplar av varje bild. Du bör dock tänka på vart ifrån du kopierar bilderna så att du vet att bilderna finns på internet med skaparnas samtycke. Om du sedan vill ge bort din scrap book är även detta okej så länge du ger bort den till någon inom din närmaste familj- eller vänkrets.

Jag ska nedan förklara lite mer utförligt vad som gäller enligt lag. Reglerna som blir aktuella finns i lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

Utgångspunkten är att man inte får använda andras målningar/fotografier

Den som har skapat målningar och fotografier har i regel en ensam rätt att få framställa exemplar av dessa och göra dem tillgängliga för allmänheten (1 §, 2 § och 49a §). Den som gör intrång i denna rätt kan riskera straff och skadestånd (53 § och 54 §).

När du använder andras bilder och målningar i din scrap book framställer du exemplar av verken, och som utgångspunkt är detta alltså inte tillåtet (2 §, 49a §). Som du själv verkar ha koll på finns det dock undantag när det gäller framställande av exemplar för privat bruk.

Det finns ett undantag för eget privat bruk och åt närmaste familje- och vänkretsen

Det finns ett undantag till det upphovsrättsliga skyddet som säger att det är tillåtet att för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk (12 §).

Ett verk är offentliggjort om det lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten (8 §). Det kan därför vara bra att vara noga med att bara kopiera bilder från väl etablerade hemsidor. På så sätt kan du vara relativt säker på att bilderna finns där med skaparnas samtycke.

Med "privat bruk" avses kopiering för ditt eget privata bruk, men också åt den närmaste familje- och vänkretsen. Så länge du använder ett fåtal fotografier och målningar i en scrap book som du ger bort till en nära vän eller familjemedlem borde det alltså vara okej att kopiera bilderna med hänsyn till undantaget.

Sammanfattning

För att sammanfatta är det alltså i regel okej att för privat bruk använda ett eller några få exemplar av offentliggjorda målningar och fotografier i en scrap book. Att sedan ge bort den till någon nära vän eller familjemedlem är också okej. Det som kan vara bra att tänka på är att kopiera bilderna från väl etablerade hemsidor så att du inte kopierar från olovliga förlagor. I övrigt ser jag inget större problem med det du beskriver.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare