Är det okej att ladda upp en kopia av en sång på Facebook?

Är det ok att spela in en sång med undertext som privatperson och sedan lägga ut på Facebook? Upphovsmannen anges tydligt och syftet är icke-kommersiellt.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såsom jag tolkar din fråga vill du spela in en redan existerande sång (ett musikaliskt verk som det definieras i 1 kap. 1 § 3 p. lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, URL) för att sedan lägga upp denna på Facebook.

Det är förbjudet att ta någon annans musikaliska verk och själv ladda upp den för nya personer att titta på enligt 1 kap 2 § URL. Detta gäller oavsett om du anger vem som är den riktiga upphovsmannen eller ej.

Din fråga skulle dock kunna ta sikte på undantaget i upphovsmannens upphovsrätt, d.v.s. genom en framställning av exemplar för privat bruk enligt 2 kap. 12 § URL. Det du vill göra, d.v.s att skapa en kopia av verket, är lagligt enligt nämnda lagrum så länge du endast avser att ha tillgång till det själv eller skicka det till familj eller nära vänner. Med anledning av detta kriterium får du endast lagligen ladda upp verket på Facebook om du kan säkerställa att ingen annan än dessa personer får tillgång till verket. Det ligger alltså inom ditt ansvar att säkerställa att det inte är möjligt för allmänheten att hitta din kopia genom att söka efter den.

Det finns ett undantag till detta vilket ger dig möjlighet att ladda upp verket även för allmänhetens ögon (eller snarare öron i ditt fall), och det är om du fått tillstånd att ladda upp kopian. Om upphovsmannen ger dig uttryckligt tillstånd att använda kopian som du har gjort på sätt du vill, alltså först kopiera och sedan sprida det, så är det lagligt. Du måste då kontakta personen eller företaget först och se till att de svarar ja. Svarar de nej eller inte alls är det inte lagligt.

Om du tänker ladda upp sången för alla att höra på Facebook utan tillstånd från ägaren så är det således olagligt om du inte gör detta inom en sluten grupp.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Benjamin LindholmRådgivare