Är det okej att bruka tidigare receptbelagd tramadol för fysisk smärta?

Hej

Förra sommaren snubblade jag & spräckte läppen rätt ordentligt & då fick jag tramadol utskrivet, jag åt inte upp alla tabletter utan sparade några eftersom jag inte hade mer ont så min fråga är om det är okej att jag äter en idag då jag voltade med cyklen igår & har djävligt ont?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ur ett medicinskt perspektiv vill jag först be dig kontakta läkare, lämpligen via 1177.se. Din fråga berör receptbelagda tabletter där endast en läkare kan bedöma när och hur de ska användas.

Vad gäller juridiken, är Tramadol narkotikaklassat i Sverige och är olagligt att ta om en inte fått det genom recept (narkotikastrafflagen 1-2 §§). Det krävs dock som huvudregel ett uppsåt för att kunna dömas för narkotikabrott. Detta innebär i princip att det krävs att du genom en medveten handling tog tramadolen (BrB 1 kap 2 §). Din avsikt torde vara att läka smärtan på grund av volten och därmed bör du inte ha avsikt till att bruka narkotikan för annat syfte.

Sammanfattningsvis bör du ändå kontakta läkare för att få ett eventuellt förnyat recept, främst för din hälsas skull men också för att det inte ska finnas någon risk för att klassas som ett brott.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare