FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/07/2022

Är det nödvändigt med ett gåvobrev vid gåva av pengar?

Hej!

Om jag vill ge pengar till mina barnbarn stora summor, hjälper ett beroende barnbarn att komma på fötter. Mina egna barn ärver min bostadsrätt. Är det nödvändigt m gåvobrev. Jag vill inte orsaka problem hos mina egna barn. Och vill inte att de ska snoka i mina gamla bankkonto. När jag är död är jag död. Hur gör jag jag borde få göra som jag vill med mina egna pengar. Mvh

Läste detta:
"RÅGA ARVS- OCH TESTAMENTSRÄTT
Arvsskifte 18/08/2019

PÅVERKAR DET ARVET TILL BARNEN ATT GE PENGAR TILL BARNBARNEN?
Hej! Kan jag ge bort pengar till mina barnbarn? Påverkar detta arvet till mina barn? Jag har försökt läsa mig till att barnbarnen inte ingår i arvet efter mig, om inte mina barn har dött.

LAWLINE SVARAR
Hej, tack för att du vänder dig till Lawline! Det stämmer att dina barnbarn inte ärver dig direkt om dina barn fortfarande är i livet. Du får dock ge pengar till dina barnbarn ändå, du får som absolut huvudregel göra vad du vill med dina pengar. Det finns dock en skyddsregel för bröstarvingarna (dina barn) som säger att barnen enligt lag alltid har rätt att få sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (hela arvet). Dina barn har alltså laglig rätt till sin laglott som är hälften av det som blir kvar till arvet. ..."

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill ge bort pengar till dina barnbarn

Arvsrätt regleras i Ärvdabalken (ÄB)

Gällande rätt
Om dina barn fortfarande är i livet när du avlider ärver dina barnbarn dig inte direkt, utan det är dina barn som ärver dig i enlighet med ÄB 2 kap 1 §

Som huvudregel gäller dock att du får bestämma över sina pengar, och kan ge dina barnbarn pengar. Detta i enlighet med ÄB 7 kap 1 §. Det finns däremot en skyddsregel för bröstarvingar (dina barn) som föreskriver att dina barn har rätt till halva arvslotten, den s.k laglotten. Arvslotten är hela arvet, och dina barn har alltså rätt enligt lag till hälften av arvet.

Bedömning i ditt fall
Om du vill styra över hur pengarna ska fördelas vid ett arv kan du skriva ett testamente. Om du däremot vill ge ditt barnbarn pengar nu, när du är vid liv, stämmer det att du kan göra det genom ett gåvobrev.

Gåvobrev
Vid gåvor av pengar behövs det egentligen inte upprättas gåvobrev för att gåvan ska vara giltig i enlighet med lagen angående vissa utfästelser om gåva, den s.k Gåvolagen. Det är däremot alltid klokt att upprätta ett gåvobrev. Vidare ställs inga formkrav vid gåva av pengar, däremot gäller annat vid gåva av fastigheter. Gåvobrevet behöver varken bevittnas eller registreras.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare