Är det möjligt med påföljdsfriskrivning när två privatpersoner ska sälja en gemensamt ägd fastighet?

Hej, min fru och jag ska skilja oss och äger en gemensam bostad. Är det möjligt att använda sig av en friskrivningsklausul för dolda fel vid försäjlning av fastigheten så vi slipper framtida strul med avseende på advokatkostnader, ersättning för dolda fel, etc?

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om ni kan friskriva er från ansvaret för dolda fel.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Ja, man kan friskriva sig från ansvar för dolda fel. En sådan klausul måste dock vara tydlig. Även om den är tydlig kan den bl.a. riskera att jämkas av domstol.

Påföljdsfriskrivningar

Som jag förstår det vill ni införa en klausul som innebär att ni friskriver er från allt ansvar för dolda fel i fastigheten. Det går i och för sig att göra, under vissa villkor.

Klausulen ska vara klar och otvetydig. Vilken normal köpare som helst ska kunna förstå vad den avser genom att läsa den.

Klausulen får alltså inte vara för allmänt skriven. Att t.ex. skriva att fastigheten säljs "i befintligt skick" är därför sannolikt sett inte tillräckligt.

Vill du läsa mer om friskrivningar finns även följande tidigare svar på Lawline: Påföljdsfriskrivning och upplysningsplikt.

Jämkning

En friskrivning kan dock leda till ett oskäligt dåligt utfall för köparen. Därför finns det en risk att en domstol kan jämka friskrivningsklausulen (36 § avtalslagen). Att klausulen jämkas skulle innebära att domstolen i ett enskilt fall bestämmer att friskrivningsklausulen inte är tillämplig.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med frågor kring försäljning av fastighet är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare