Är det möjligt för särkullbarn att ta del av arvet först efter att den efterlevande maken gått bort?

Jag är gift men står som ensam ägare av huset. Ägde ett hus tidigare som jag hade köpt kontant. Min man har två särkullbarn.

Om min man dör före mig kan jag behålla huset utan att det ska behöva delas ut i arv till särkullbarn. Min önskan är att först när både min man och jag är döda ska arvet som finns i huset delas mellan barn och särkullbarn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din man går bort före dig har särkullbarnen rätt att få ut sin del av arvet direkt (3 kap. 1 § ärvdabalken). De kan dock välja att vänta tills även du har gått bort och alltså avstå från sitt arv till förmån för dig. Om de väljer att göra så kommer de att ta del av arvet efter dig och din man på samma sätt som era eventuella gemensamma barn (3 kap. 9 § ärvdabalken).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare