FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga15/09/2018

Är det möjligt för en omyndig att själv sälja sin häst?

Jag är 16 år och har en häst. Jag skrev på ägarpapperna och allt själv. Kan jag sälja den själv utan förälders underskrift? Mina föräldrar har gemensamvårdnad men jag har ingen kontakt med den ena.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Svar på din fråga: När du är minderårig har du ingen så kallad rättshandlingsförmåga. Detta framgår av 9:1 föräldrabalken och betyder bland annat att du inte får ingå juridiskt bindande avtal. Både att köpa och sälja en häst kräver att avtal ingås. Därför får du inte sälja din häst själv, utan det är dina föräldrar som måste göra det åt dig.

Övrig information: Att du som minderårig saknar rättshandlingsförmåga betyder också att det finns vissa problem med att du själv har skrivit på köpeavtalet när du köpte hästen. Då du inte kan ingå bindande avtal är köpeavtalet i sig ogiltigt. Dock kan förmyndare i efterhand godkänna avtal som en minderårig ingår. Jag antar att dina föräldrar vet om att du har köpt hästen. Eftersom de inte har ingripit mot detta bör de anses ha godkänt avtalet i efterhand och ditt köp är därmed bindande. Jag rekommenderar dig dock att inte ingå avtal av den här storleken medan du ännu är omyndig, då det kan leda till problem för både dig och dina föräldrar.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare