Är det möjligt för en bröstarvinge att begära jämkning av en gåva och därigenom få ut sin laglott?

När pappa avled fanns inga tillgångar i boet. Den fastighet vi trodde han ägde hade han gett två av sina barn i gåva. Fastigheten var vid gåvotillfället värd 1 500 000,-. Vi är totalt fem bröstarvingar till pappa. I gåvobrevet står inget om om gåvan ska räknas som förskott på arv eller inte. Kan vi begära jämkning av gåvan och på så vis få vår laglott? Hur räknas den i så fall? När mor avled fanns inga tillgångar i hennes bo, om det har någon betydelse.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan besvaras med regler som finns i ärvdabalken (ÄB).

Är det möjligt att begära jämkning av gåvan?

Jämkning är enligt 7 kap. 4 § ÄB möjligt om en gåva leder till att en eller flera bröstarvingar inte får ut sin laglott. Detta gäller under förutsättning att gåvan kan liknas vid ett testamente. Följande två exempel visar vilka typer av gåvor som kan jämkas.

Exempel ett: En person ger bort sin fastighet som gåva till en av sina arvingar. Personen bor emellertid kvar i fastigheten fram till sin död. Det verkliga syftet med gåvan var alltså inte att arvingen skulle ta över fastigheten vid gåvotillfället utan först vid givarens död. Detta innebär att gåvan egentligen fyllde samma funktion som ett testamente. Om det finns ytterligare arvingar som på grund av gåvan inte har fått ut sin laglott så kan de vända sig till tingsrätten och begära att gåvan jämkas enligt 7 kap. 4 § ÄB.

Exempel två: En person är döende och väljer därför att ge bort sin fastighet i gåva till en av sina arvingar. Gåvan är motiverad av att personen ligger på sin dödsbädd och fyller därför samma syfte som ett testamente. Det är då möjligt att begära jämkning enligt 7 kap. 4 § ÄB om gåvan leder till att en eller flera arvingar inte får ut sin laglott.

Jämkning av gåva måste begäras inom ett år ifrån att bouppteckningen efter den avlidne har avslutats.

Hur beräknas laglotten?

Laglotten beräknas som hälften av din ursprungliga arvslott. Beräkningen sker egentligen utifrån fastighetens värde vid dödsfallet. Eftersom din fråga inte innehåller någon information om detta så kommer jag istället att illustrera beräkningen genom att använda fastighetens värde vid gåvotillfället.

Exempel: Om din far inte hade gett bort sin fastighet i gåva så hade du och resterande bröstarvingar fått var sin arvslott till ett värde motsvarande 1/5 av fastighetens värde vid dödsfallet. Din arvslott hade alltså uppgått till 1 500 000 * (1/5) = 300 000 kr. Laglotten uppgår till hälften av din arvslott, alltså: 300 000/2 = 150 000 kr.

Sammanfattningsvis

1. Du kan vända dig till tingsrätten och begära jämkning under förutsättning att gåvan kan liknas vid ett testamente. Du måste begära jämkning inom ett år från den tidpunkt då bouppteckningen efter din far avslutades.

2. En jämkning av gåvan ger dig rätt till din laglott. Laglottens värde uppgår till hälften av din arvslott. Arvslotten beräknas som fastighetens värde vid dödsfallet delat på antalet bröstarvingar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Erik BengtssonRådgivare