Är det möjligt att utge egendom från dödsboet innan bouppteckning gjorts?

En avliden person har skrivit att hon vill ge sin bil till sin syster. Kan systern få bilen registrerad på sig innan bouppteckningen är gjord. Dödsboägarna har inget emot att bilen ges till systern.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om upprättande av testamente och fördelning av arv regleras av bestämmelserna i Ärvdabalk (ÄB).

Eftersom det inte framgår av din fråga, om personen har upprättat ett testamente eller inte, kommer jag att först redogöra för vilka formkrav som måste vara uppfyllda för att en handling ska kunna klassificeras som ett testamente och att bilen därmed kan fördelas i enlighet med arvlåtarens vilja.

Testamente är en formbunden rättshandling, vilket innebär att det måste upprättas i enlighet med lagens villkor för att vara giltigt. Enligt 10 kap. 1 § ÄB framgår det hur ett ordinärt testamente upprättas, det vill säga skriftligt upprättad med två vittnen. Det framgår vidare att testator i vittnenas samtidiga närvaro ska underskriva testamentet eller bekräfta att det är hon eller han som skrivit under testamentet, att vittnena ska bestyrka handlingen med sina namn samt ha kännedom om att det är ett testamente som de bevittnar. Det är dock upp till testator själv att bestämma om vittnena ska få kännedom om testamentets innehåll eller inte. Dessa formkrav måste vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt, se 13 kap. 1 § ÄB. Det krävs dock inte att handlingen betecknas som testamente för att vara giltig, utan det kan även betecknas som exempelvis "gåvobrev".

Kan systern få ut egendomen innan bouppteckning är gjord?

Ett testamentsförordnande som avser en viss sak (bilen) kallas legat, 11 kap. 10 § ÄB. Under förutsättning att rättshandlingen - där personen i din fråga uttrycker viljan att ge sin syster bilen, uppfyller lagens uppställda krav enligt 10 kap. 1 § ÄB kan rättshandlingen betraktas som ett giltigt testamente. Testamentet ska då verkställas innan dödsboet skiftas mellan dödsbodelägarna. Testamentet måste dock ha vunnit laga kraft, se, 13 kap och 14 kap. 5 § ÄB. Personen som har tillerkänts ett legat har alltså ett anspråk direkt mot dödsboet och enligt huvudregeln kan legat utges innan dödsbodelägarna får sina andelar, se 11 kap. 2 § ÄB. Av 22 kap. 1 § ÄB framgår det att legat bör ges ut så snart det kan, men bör dock inte utges förens dödsboet skulder är betalade eller det står klart att skulderna inte överstiger tillgångarna. Dödsbodelägarna är inte skyldiga att utge legat före bouppteckningen, men det finns inget formellt hinder för att så sker.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare