FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/06/2019

Är det möjligt att reklamera när man beställt fel?

Hej,

Denna fråga gäller företag-företag. Både köpare och säljare är företag.

Jag beställde en dator från Dustin.se för ca. 20.000kr. När jag fått paketet insåg jag att jag råkat beställa fel dator. Vid denna upptäckt hade jag hunnit ta bort det vakuum-plast som fanns runtom laptoplådan.

När jag kontaktar support berättar dom att jag inte har rätt att lämna tillbaks denna då plasten är borttagen.

Jag blir genuint chockad och påpekar att jag aldrig ens öppnat lådan till datorn. Trots detta får jag ej lov att reklamera laptopen.

Stämmer detta?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Köplagen (KL).

Köplagens konstruktion

Enligt 1§ KL gäller lagen vid köp av lös egendom (t.ex. en dator) och blir tillämplig i fallet då båda köpare och säljare är företag.

Köplagen är konstruerad som så att det i 17-21 §§ KL finns bestämmelser som berör "varans beskaffenhet". I 30–41 §§ KL framgår bestämmelser som beskriver påföljderna som blir aktuella ifall det är ett "fel" i varan. Bedömningen om huruvida det är "fel" på varan utgår ifrån bestämmelserna om "varans beskaffenhet", dvs. 17–21 §§ KL.

Fel på varan?

Bestämmelserna 17–21 §§ KL tar som sagt sikte på varans beskaffenhet. Här framgår att varan framförallt ska stämma överens med avtalet i fråga om art, kvalitet osv. Därutöver ska exempelvis varan stämma överens med de marknadsföringsuppgifter som lämnats av säljaren, vara i brukbart skick, vara förpackad på ett vanligt eller försvarligt sätt osv, vilket framgår i 17–18§§ KL.

I mina ögon synes det inte finnas något som tyder på att det är "fel" på varan i lagens mening. Säljaren har levererat en vara i enlighet med avtalet mellan er. Det krävs att det är "fel" på varan i lagens mening för att man ska få reklamera och kräva vissa påföljder som exempelvis hävning, enligt 30§ KL och 32§ KL.

Öppet köp

Det är vanligt att säljare har en "öppet köp"-policy, ibland även benämnd återköp. Det ska dock påpekas att "öppet köp" eller återköp är en utfästelse från säljaren som får villkoras av säljaren utan några större begränsningar i lag, enligt 16§ KL. Man får vända sig till säljaren få att veta vad de exakta villkoren för återköp är. I ditt fall antar jag att Dustin inte tillåter återköp av varor med bruten förpackning.

Avslutningsvis innebär det alltså att varan inte är behäftad med ett "fel" enligt lag, och därför finns det inte riktigt en möjlighet att kunna driva igenom en reklamation och häva avtalet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar kan du skriva i kommentarsfältet eller skicka in en ny fråga.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare