Är det möjligt att hyrsälja en fastighet?

Hej, jag och min fru har en gård utanför Norrtälje. Själva gårdscentrum är avstyckat för framtida försäljning. Nu har min son lyckats få igenom en detaljplaneläggning av den avstyckade gården. Tyvärr tar det många år och därför funderar jag på att hyrsälja villa, garage mm eftersom en ny fastighetsbildning tar minst ett år och jag vet inte utbredningen förrän planarbetet kommit lite längre. Kan det vara en lösning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om det är möjligt att hyrsälja villan, m.m.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Det är inte möjligt att hyrsälja fastigheter i Sverige, eftersom köparen inte kan garanteras en rätt att köpa fastigheten efter hyrsperioden.

Är det möjligt att hyrsälja fastigheter?

Som jag förstår din fråga menar du med "hyrsälja" ett upplägg där du och din fru hyr ut den avstyckade fastigheten (gårdscentrumet) och dess byggnader till den tänkta köparen. I kontraktet ges köparen sedan en bindande möjlighet att köpa fastigheten efter att viss tid har gått, t.ex. när fastighetsbildningen är färdig.

Ett sådant upplägg går inte att genomföra i Sverige. Ett löfte om att sälja en fastighet är inte bindande. Det framgår inte av det kapitel i jordabalken (1970:994) som reglerar fastighetsköp, utan istället av olika domar från Högsta domstolen (se t.ex. fallen NJA 1984 s. 673, NJA 1987 s. 726 och NJA 1990 s. 18).

Resultatet blir att ni visserligen kan hyra ut gårdscentrumet, m.m., till den tänkta köparen, men att köparen inte får någon garanti att ni kommer att sälja fastigheten till honom eller henne.

Vill du läsa mer om liknande upplägg finns även t.ex. följande tidigare svar på Lawline: Rent-to-own i svensk rätt.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med fastighetsförsäljning är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare