FrågaFAMILJERÄTTFaderskap28/12/2018

Är det möjligt att ta bort mitt namn som fader på faderskapstest?

Min dotter som är 24 idag vände ryggen åt mig 2015 med misstänkt hat och förakt för jag sa till henne att hon kunde höra av sig oftare till mig och sin farmor då blev hon sur och har aldrig hört av sig till mig på födelsedagar, högtider som jul, midsommar, nyår m.m. Nu har det gått så långt att jag har bestämt att ta bort mitt namn som fader på faderskaptest är det möjligt? Har hört rykte att det skulle gå.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om faderskap finns i föräldrabalkens (FB) första kapitel. Om faderskap går att häva eller inte beror på om du är barnets biologiska fader.

Om du är barnets biologiska pappa

Då du nämner ett faderskapstest antar jag att du är biologisk far till barnet. Om detta är fallet är det inte möjligt att häva faderskap (1 kap 2 § FB). Din dotter har då rätt att bland annat ärva dig, oavsett vad som händer mellan er.

Om du inte är barnets biologiska pappa

I de fall faderskapet inte är biologiskt är det möjligt att häva faderskapet. Detta kan till exempel röra sig om bekräftat faderskap (1 kap 4 § FB). För att häva faderskapet i dessa fall måste talan väckas antingen av barnet eller fadern enligt 3 kap 1 § FB. Det kan då hävas av en domstol.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare