Är det möjligt att gå ostraffad vid narkotikainnehav?

Hej. Är det "möjligt" att man inte behöver ta några konsekvenser överhuvudtaget om polis tar en med kanske 1 gram cannabis?

Ostraffad som straffad. Till exempel om man är ostraffad.. om man "leker med tanken" alltså

Mvh G

Lawline svarar

Hejsan!

Aktuella lagar är; förundersökningskungörelsen och rättegångsbalk.

Om polisen omhändertar någon för narkotikainnehav brukar det alltid skrivas en rapport om vad, när och vem det hände. Narkotikainnehav ses som en mindre förseelse polisen har därför hand om fallet (vid större fall är det oftast åklagare). Sådana typer av fall blir oftast löst med att den misstänkte erkänner brottet och blir bötesbelagd. Om personen inte vill samarbete kommer fallet tas upp i domstol där en åklagare kommer att ta över fallet och åtala den misstänkte för narkotikainnehav.

Det är därför inte "möjligt" rent lagligt. Lagen är anpassad för att de som blir omhändertagna pga narkotikainnehav ska få ett straff för detta. Det omöjliggör dock inte att man går ostraffad pga att åklagaren har brist på bevis och vittnen, eller processuella fel som kan göras.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare