Är det möjligt att betala två hyror på en och samma månad?

Hej! Min fråga är följande. Jag flyttade nyligen in i en lägenhet (13 april 2021) dom bad mig om en förskottshyra för halva månaden vilket jag betalade innan jag flyttade in på 6000. Den 28de samma månad vill de att jag betalar in hyran för nästa månad redan. Får det gå till såhär? Jag har nu inga pengar kvar att leva för. Jag betalade även in 200 kronor i deposition under förra månaden.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar förutsätter jag att du flyttade in i lägenheten den 13 april 2021!

Hyran den 13 april 2021
Om avtal inte har träffats om tiden för betalning av hyra och om hyran beräknas för kortare tid än en månad så ska hyran betalas in senast sista vardagen före början av den tid för vilken hyran beräknas (12 kap. 20 § första stycket jordabalken). I detta fallet senast den 12 april 2021. Om dessa 6000 kronor således avser tiden för den 13 april 2021 till den 30 april 2021 så är detta helt i enlighet med lagen, förutsatt att ni inte har avtalat något annat.

Hyran den 28 april 2021
Jag förutsätter i mitt svar att förskottshyran på 6000 kronor avser Om avtal inte har träffats om tiden för betalning av hyra så ska hyran betalas senast sista vardagen för varje kalendermånads början (12 kap. 20 § första stycket jordabalken). Den 28 april 2021 är däremot inte den sista vardagen innan maj, således kan du ha ytterligare dagar till ditt förfogande. Detta förutsatt att ni inte har avtalat något annat i ditt hyresavtal.

Tips
Mitt tips är att, utöver denna information, kolla igenom hyreskontraktet och se vad som har avtalats avseende hyran. Du kan även ta kontakt med din hyresvärd och se om du kan få en precisering av dessa summor och vilken period dem avser.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare