FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt20/07/2022

Är det möjligt att betala skadestånd åt en annan person?

Hej! Jag har tre tjejer som ska betala solidariskt skadestånd till mig men inte kunnat betala. Nu har den ena tjejens farbror ringt hem till mig och sagt att han vill betala och att han pratat med kronofogden där ärendet ligger. Nu undrar jag är det rimligt eller är risken jag blir lurad om jag säger ja? Får han juridiskt betala deras skuld och vad händer då? mvh väldigt förvirrad 19 åring som vill förstå hur man bör gå tillväga.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om farbrorn kan betala skadeståndet, då tre tjejer som är solidariskt skadeståndsskyldiga inte har kunnat betala. I ditt fall utgår jag från att Kronofogden har undersökt om någon av tjejerna har några tillgångar och att det inte fanns, samt att farbrorn nu har erbjudit sig att betala skulden.

Är det möjligt att betala skadestånd åt en annan person?

Utgångspunkten är att gärningspersonerna (tre tjejerna) är solidariskt ansvariga, vilket innebär att du kan vända dig till vilken av dem och kräva hela skadeståndsbeloppet. I detta fall har de inte kunnat betala skadeståndet och du bör därför kontakta Kronofogden och få det bekräftat om det är möjligt för farbrorn att betala hela skadeståndet. Det viktiga är att du får ditt skadestånd som du har rätt till, vilket bör innebära att det är möjligt för farbrorn att betala skadeståndet. Kontaktinformation till Kronofogden, se här.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare