Är det min man, mina halvsyskon eller mitt barnbarn som ärver mig?

Hej igen!

Vem ärver mig enligt lagen då jag är gift men har enskild egendom genom äktenskapsförord? Är det min man, mina halvsyskon eller mitt barnbarn?

Behövs det i så fall ett testamente för att mitt barnbarn skall ärva mitt enskilda egendom efter min död fast min man skulle vara kvar vid livet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som kommer få din egendom vid din eventuella bortgång. Vidare förstår jag det som att du önskar att det är ditt barnbarn som ska ärva, mer om detta nedan.

Kort svar

Det skiljer sig betydande om det barnbarn du nämner är ditt egna eller ert gemensamma. Om det är ert gemensamma så behöver du skriva ett testamente för att din man inte ska ärva. Om det är ditt egna barnbarn så kommer arvet automatiskt att gå till ditt barnbarn (om du inte har några barn eller andra barnbarn i livet). För ett mer utförligt svar - läs vidare.

Tillämplig lag

Vid arv är det i Ärvdabalken (ÄB) vi finner reglerna. Men eftersom du är gift så kommer även en del regler från Äktenskapsbalken (ÄktB) att bli aktuella.

Vad händer när en make med enskild egendom dör?

Bodelning

När den första maken dör så ska en bodelning göras mellan makarna. Bodelningen är den processen där gemensamma tillgångar (giftorättsgods) läggs ihop och sedan delas i två, 11 kap. 1 § & 11 kap. 3 § ÄktB. Om det finns skulder kopplat till den gemensamma egendomen kommer det räknas bort från tillgångarna innan delningen genomförs, 11 kap. 2 § ÄktB. Efter delningen har båda makarna fått hälften var av den gemensamma egendomen. Det är nu den enskilda egendomen kommer in i bilden.

Om den avlidne maken haft enskild egendom så läggs de nu till dennes del av de gemensamma tillgångarna. Här kommer ett exempel:

Makarna A och B har 1 000 000 i gemensam egendom. A dör plötsligt. Vid delningen får A 500 000 och B 500 000. Men A hade också 100 000 i enskild egendom. A:s kvarlåtenskap (det totala arvet) blir då 600 000.

Ärver den levande maken, barnen eller halvsyskon enligt lag?

Finns barn, eller barnbarn?

För att kunna besvara den här frågan behöver vi först se om det finns några barn till makarna, gemensamma eller egna. Eftersom jag inte kan utläsa om du delar barn/barnbarn med din make eller om det är ditt eget kommer jag utreda båda möjligheterna. Vidare skriver du inget om ett barn utan bara ett barnbarn varför jag förutsätter att ditt barn inte längre är i livet (och har därför inte arvsrätt).

Gemensamt barn/barnbarn

Om makarna hade gemensamma barn så ärver den efterlevande maken hela kvarlåtenskapen och de gemensamma barnen får vänta på sitt arv tills den sista föräldern dör, 3 kap. 1 § ÄB.

Eget barn/barnbarn utanför äktenskapet

Ifall om att den döde maken hade egna barn utanför äktenskapet så är ärver de hela kvarlåtenskapen med undantag för prisbasbeloppsregeln, 3 kap. 1 § ÄB.

Prisbasbeloppsregeln

Prisbasbeloppsregeln är en regel att den efterlevande maken alltid ska ha kvar minst 4 gånger prisbasbeloppet efter bodelning och arv, 3 kap. 1 § ÄB. 2018 motsvarar det 182 000 kr (4 x 45 500 kr). Regeln är gjord så att egendom som maken fått i bodelningen räknas in. I exemplet ovan med A och B så fick B 500 000 kvar efter A:s död. I det fallet skulle inte prisbasbeloppsregeln användas och A:s egna barn hade fått allt arv.

Men om B bara hade fått 100 000 efter delningen så hade situationen blivit annorlunda. A:s barn hade då inte fått hela arvet efter sin förälder eftersom B behöver 82 000 för att uppnå 182 000. Detta kan tyckas orättvist men A:s egna barn skulle kompenseras för detta senare när även B avlider.

Halvsyskons arvsrätt

För att halvsyskon ska kunna ärva får det inte finnas:

Någon make i livet, Ett gemensamt barn (eller barnbarn) Ett barn utanför äktenskapet på den dödes sida Eller en förälder till den döde, 2 kap. 2 § ÄB.

Halvsyskonens chans till arv enligt lag därför inte så stora.

Hur gör man för att bestämma vem som får ärva en?

Det du kan göra är att skriva ett testamente. I det testamentet kan du bestämma vem som ska ärva vad efter dig. Du kan testamentera bort alla dina tillgångar till ditt barnbarn (eller bara din enskilda egendom om du önskar) så länge din make fortfarande får 182 000 kr kvar efter bodelningen (se prisbasbeloppsregeln ovan), 9 kap. 1 § ÄB.

Sammanfattning

Summan av kardemumman är alltså att det skiljer sig betydande om det barnbarn du nämner är ditt egna eller ert gemensamma. Om det är ert gemensamma så behöver du skriva ett testamente för att din man inte ska ärva. Om det är ditt egna barnbarn så kommer arvet automatiskt att gå till ditt barnbarn om du inte har några barn i livet. Jag rekommenderar ändå att du skriver ett testamente för tydlighetens skull.

Om du vill skriva ett testamente rekommenderar jag dig att göra det i Lawlines avtalstjänst. Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare