FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/01/2023

Är det lagligt med brottsprovokation?

Om man som privatperson utför en brottsprovokation mot någon och denne gör brottet, kan då personen dömas för brottet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Brottsprovokation innebär att någon provocerar fram en brottslig handling, det vill säga att man aktivt förmår någon att begå ett brott. När man talar om brottsprovokation brukar det vanligtvis vara i polisiära sammanhang.

Är det tillåtet att en privatperson utför brottsprovokation mot någon annan?

Brottsprovokation för enskilda finns inte reglerat som ett särskilt brott i svensk lag. Vad gäller brottsprovokation för enskilda kan man säga att detta är tillåtet under förutsättning att den enskilda personen inte själv gör sig skyldig till något brott. Brottsprovokation hade i vissa situationer nämligen kunnat bedömas som stämpling, förberedelse eller medverkan till brott enligt 23 kap i brottsbalken (BrB). Stämpling innebär att man i samråd med någon annan försöker förmå någon annan att utföra ett brott, eller att man tillsammans med någon annan beslutar om utförandet av ett brott (23:2 3 st BrB). Förberedelse innebär att man genom att lämna pengar eller brottsverktyg till någon för att främja ett brott (23:2 1-2 st BrB). Medverkan innebär att man har främjat en brottslig gärning med råd eller dåd, det vill säga genom handlingar eller genom att man lämnat olika typ av råd eller tips (23:4 BrB). Dessa brottstyper är så kallade osjälvständiga brottstyper vilket innebär att det krävs ett huvudbrott för att man ska kunna bli dömd för dessa brottstyper.

Exempel på en typ av provokation som kan leda till brott

För att konkretisera det ovan kan ta ett exempel angående brottet förberedelse. Vi tänker oss att person A vill provocera person B till att begå ett inbrottsstöld. Inbrottsstöld (vanligtvis kallat inbrott) är en brottslig gärning enligt 8:4 a BrB. För att provocera fram att B ska begå inbrottsstöld, köper person A olika inbrottsverktyg som han ger till B. I ett sådant läge, skulle person B bli dömd för inbrottsstöld och person A skulle bli dömd för förberedelse till inbrottsstöld.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare