FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/06/2022

Är det lagligt att valkampanja genom privata meddelanden?

Jag har blivit kontaktad av en politiker med vädjan om att personrösta på denne till riksdagen. Kontakten skedde ívia Messenger och var alltså personligt adresserat till mig. Jag var namngiven. Jag är en av många som fått denna vädjan enligt besked till mig av politikern. Urvalet har enligt densamme skett genom att kolla upp vilka som ingår i en viss grupp på Facebook. Hur ser ni på detta sätt att driva sin egen personvalskampanj?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I egenskap av juridisk rådgivare svarar jag ur ett juridiskt perspektiv. Huruvida man tycker att detta är ett bra eller mindre bra sätt att kampanja på, rent generellt, är förstås upp till var och ens egen åsikt. Det finns emellertid inget enligt lag som säger att detta tillvägagångssätt vore felaktigt eller oönskat på något sätt. Detta sätt att driva sin egen personvalskampanj är således lagenligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare