Är det lagligt att spela in ljud när jag har samlag och spara som bevis?

Hej Är det olagligt att spela in frivilligt samlag (enbart ljud, ingen bild) för att skydda sig om man skulle bli falskt anklagad för våldtäkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om du får spela in ljudet av ett samlag du själv deltar i för att kunna använda ljudupptagningen som bevis i det fall du senare skulle bli anklagad för våldtäkt. Jag uppfattar det vidare som att den andra parten inte är medveten om att du skulle spela in ljudet. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i brottsbalken (BrB).

Det är lagligt att spela in ljud utan samtycke under förutsättning att du deltar i samtalet

Det finns tyvärr få regleringar som handlar om ljudinspelningar och dess begränsningar i svensk rätt. Huvudregeln är att en ljudinspelning utan tillstånd är olagligt. Det är olagligt att spela in samtal om det sker i hemlighet, dvs att de som deltar i samtalet inte är medvetna om att de blir inspelade, samt om den som den som spelar in samtalet inte själv deltar i det (4 kap. 9 a § BrB). Av bestämmelsen kan motsatsvis utläsas att det därmed att tillåtet att spela in sig själv och att spela in de samtal man själv deltar i. detta innebär alltså att under förutsättning att du själv deltar i samtalet behöver den eller de andra som spelas in inte vara medvetna om detta. Med andra ord är det alltså tillåtet att spela in ljudet av samlag om du själv deltar i samtalet.

Om det inspelade materialet sprids kan andra aktualisera andra brott

Man måste dock vara försiktig när det gäller risken för spridning utan den här typen av inspelningar. Spridning av en sådan typ av ljudfil skulle kunna resultera både i ett olaga integritetsintrång (4 kap. 6 c § BrB) och olovlig avlyssning om man inte själv deltar i diskussionen särskilt om inspelningen är hemlig och okänd för motparten (4 kap. 9 a § BrB).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare