Är det lagligt att neka fulla människor ett glas vatten när man samtidigt serverar starksprit?

Det finns en nattklubb som nekar en kranvatten och kräver att man istället ska köpa flaskvatten för 20 kr. Är det verkligen lagligt att neka fulla människor ett glas vatten när de samtidigt serverar starksprit? Ska man verkligen behöva dra en full människa till toaletten för att kanske få vatten ur handfatet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar om det är lagligt att en nattklubb nekar fulla människor ett glas vatten när de samtidigt serverar starksprit. Jag förstår att det kan kännas tråkigt att behöva betala för kranvatten som antagligen inte kostar nattklubben särskilt mycket och ännu konstigare att behöva köpa flaskvatten.

Det är inte olagligt att ta betalt för vatten
Det finns inga lagregler som förbjuder en nattklubb att neka fulla människor ett gratis glas kranvatten. I alkohollagen finns däremot regler om hur alkohol får serveras. Alkoholdrycker får inte serveras till personer under 18 år (3 kap. 7 §). Alkoholdrycker får inte heller lämnas till en person som är märkbart påverkad av alkohol eller andra berusningsmedel (3 kap. 8 §).

Nattklubben har rätt att själv bestämma hur den vill driva verksamheten
Nattklubbens ansvar enligt lagen omfattar alltså inte att se till att personer dricker bra med vatten utan endast att personer inte serveras för mycket alkohol. Om en nattklubb, bar eller restaurang vill sälja kranvatten eller flaskvatten och ta betalt eller ge bort det gratis är alltså helt upp till de som driver stället. Det ingår i företagarens rätt att själv bestämma hur den vill driva sin verksamhet för att tjäna pengar.

Sammanfattningsvis är det alltså lagligt för en nattklubb att neka fulla människor ett gratis glas vatten trots att de samtidigt serverar starksprit. Det är upp till den enskilde personen att ta ansvar för att denne dricker bra med vatten och tar nattklubben betalt för det får personen tyvärr betala eller gå till en annan nattklubb.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare