Är det lagligt att läsa någon annans sms?

Jag har läst en sms konversation mellan ett par personer. Vi kan kalla dom O och H. H skrev till O att hen tänkte polisanmäla mig för en sak som jag inte ens har gjort. Begår jag övergrepp i rättssak ifall jag ringer H och frågar ifall hen tänker anmäla mig och säger att jag vet att hen tänker anmäla mig? Bara för att H ska få en tankeställare att jag vet om det och läst deras sms. Tänkte bara fråga H, inte hota.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det är egentligen inte lagligt att läsa någon annans sms i dennes telefon. Brott mot frihet och frid regleras i Brottsbalken (BrB) 4kap, som du hittar här här.

Att man olovligen läser en annan persons meddelanden är ett angrepp på offrets personliga frid och kan faktiskt leda till straffansvar. En förutsättning för att handlingarna ska anses straffbara är dock att de begås olovligen. Om handlingarna inte är olovliga så är de inte heller brottsliga. Med andra ord; har man tittat igenom sms i någons telefon som inte vetat om det räknas det som att göra något olovligen.

Om någon olovligen läser annans sms så kan gärningen bestraffas som brytande av post eller telehemlighet enligt 4 kap. 8 § BrB. Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

Är för mig lite oklart om du har läst någons sms olovligen eller inte, men det är så jag tolkar det. Om du berättar för personen att du vet om vad som stått i konverstionen berättar du ju också indirekt att du olovligen läst smsen. Oavsett om du ska fråga eller hota så är det inte okej att ha läst någon annans sms-konversation som inte har gett dig lov till det. Är det snarare så att du fått lov att läsa den här konversationen från någon annans mobil som varit delaktig i konversationen så har du inte gjort något fel och med det sagt kan du även ifrågasätta H.

Så svaret beror lite på hur situationen ser ut och hur du har fått tillgång till informationen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare