FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/07/2018

Är det lagligt att handla med vapen i Sverige?

Är det lagligt i Sverige att handla vapen?

Alltså att vara en arms dealer.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige är det inte lagligt att varken inneha eller handla med vapen utan tillstånd. Tillstånd ansöks hos och utfärdas av polismyndigheten.

Av 2 kap. 10 § vapenlagen framgår när tillstånd att driva vapenhandel får beviljas, paragrafen lyder följande: "Tillstånd att driva handel med skjutvapen får endast meddelas den som med hänsyn till kunskap, laglydnad och övriga omständigheter är lämplig att driva sådan verksamhet. Tillstånd får meddelas endast för handel som ska bedrivas yrkesmässigt."

Tillståndet ska innehålla information om vilka typer av skjutvapen och vilket antal som får innehas för handel. Det är endast de skjutvapen och det antal som framgår av tillståndet som då också är lagligt. Till tillståndet kan också föreskrivas vissa särskilda villkor om hur skjutvapnen ska förvaras. Se 2 kap. 10 d § vapenlagen.

Svaret på din fråga är alltså att det är okej att handla med skjutvapen i det fall polisen utfärdat ett tillstånd att göra detta. Handeln ska vara yrkesmässig och får endast göras om personen i fråga är lämplig som handlare. I det fall man handlar med vapen utan tillstånd begår man brottet vapenbrott, se 9 kap. 1 § vapenlagen. Köper man in vapen från utlandet till Sverige kan det också bli fråga om smugglingsbrott, se 3 § smugglingslagen.

Du kan läsa mer om vapen på polismyndighetens hemsida, här. Önskar du mer information om hur det fungerar rekommenderar jag att du tar kontakt med polismyndigheten.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare