Är det tillåtet att göra en skärminspelning från en streamingtjänst?

Om man nyttjar ett av dagens alla streaming tjänster på sin dator och samtidigt spelar in allt som spelas upp på skärmen för eget bruk senare, skulle det klassas som upphovsrättsbrott eller skulle det gå som personligt bruk? Då materialet är avkryperat på webbläsaren /appen skulle det ändå klassas som att kringgå kopieringsskydd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kopior för personligt bruk

Ser man till 1 § URL så framgår det att den som skaparett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till denna. I grunden så innebär en upphovsrätt att ett verk inte får användas utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren enligt 2 -3 §§URL.

Men precis som du skriver så får var och en ofta för personligt bruk framställa några få exemplar av offentliggjorda verk. Det finns några undantag till detta, bland annat så är digital kopiering från en digital förlaga otillåten enligt 12 § URL.

Undantaget gäller dock endast för offentliggjorda verk. För att betraktas som ett offentliggjort verk så krävs det att verket har gjorts tillgänglig för allmänheten enligt 8 § URL. Verk på streamingtjänster är därför inte offentliga då de inte gjorts tillgängliga för allmänheten, utan endast för deras användare.

Kopieringsskydd

Vad gäller kopieringsskyddet så är det ett tekniskt skydd för att undvika att data film eller musik kopieras. Det framgår av 52 d § URL att det är otillåtet att utan upphovsmannens samtycke kringgå ett digitalt eller an analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, Undantaget till denna regel är ifall du lovligen har tillgång till ett exemplar av verket och du behöver kringgå kopieringsskyddet för att kunna se på det. Lovligen kan här vara att du har ingått ett köpeavtal. Detta undantag är förmodligen inte applicerbart på dig då du inte behöver göra en skärminspelning för att kunna använda dig av dessa.

Avtalsvillkor

De flesta av dessa streaming tjänster som du har ingått avtal med bruka ha avtalsvillkor om att kopiering av verken inte är tillåtna. Genom att vara kund hos dessa så har du då gått med på dessa villkor vilket gör det otillåtet att göra en kopia för eget bruk av dem.

Så sammanfattningsvis så är det inte tillåtet att göra en skärminspelning för privat bruk

Hoppas att jag lyckades besvara dina frågor!

Amanda RydbergRådgivare